Personopplysninger

Virkemidler

Når du skal skrive ditt eget kåseri, bør du bruke virkemidler som hører med til sjangeren. Her blir du kjent med noen av dem.

Personlig skrivemåte

Kåsøren vender seg ofte til lytterne ved å bruke du/deg, vi/oss og dere. Han eller hun sier ofte vi og dere for at mottakerne skal føle at saken angår dem.

Retoriske spørsmål

Kåsøren stiller gjerne retoriske spørsmål. Dette er spørsmål som det ikke nødvendigvis finnes svar på, men som kan fange lytterens interesse.

Humor

Forfatteren setter ofte ting på spissen, overdriver eller sier noe som ikke helt stemmer med virkeligheten.

Der er viktig å tenke på målgruppen: Er det et kåseri for alle, eller er det til en bestemt aldersgruppe? Husk at forskjellige målgrupper kan ha forskjellig humor.

Prøv å avslutte hvert avsnitt (underemne) med et humoristisk og overraskende poeng – det som ofte blir kalt punch-line.

Kontraster

Kåsøren bruker ofte kontraster for å sette ting opp mot hverandre. Du kan for eksempel si familiens sorte får siden sauer vanligvis er hvite. En annen mulighet er å bruke antonymer: vakker – stygg, snill – slem, kjærlighet – hat

Ironi

Når du er ironisk, sier du det motsatte av det du mener. Dette må du gjøre slik at lytterne ikke tar det du sier, på ramme alvor.

Overraskende tankesprang

Når du skriver om et tema, kan du få assosiasjoner til lignende emner. Det kan være bra å flette inn et tankesprang eller to. Pass likevel på at du kommer tilbake der du slapp.

Andre virkemidler

Du kan gjerne bruke flere av de språklige virkemidlene.

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |