Personopplysninger

Farger

Vi har spurt designer markedssjef/fagspesialist Kjartan Haugen hvordan farger brukes i reklame.

Rødt

Reklame for H&MSterk og klar rødfarge benyttes ofte for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Flere dagligvarekjeder og sportsforretninger bruker denne fargen.

Rødt betyr i mange sammenhenger "tilbud" og avslag i pris.

  • Se hvordan H&M bruker rødfargen.

Gult og oransje

Disse fargene brukes også for å få oppmerksomhet. Sterk, gul farge tiltrekker seg like stor oppmerksomhet som foto av barn, dyr og lettkledde eller nakne mennesker.

Bilde av en flaske SoloGult kan signalisere tilbud og lave priser, men gir også assosiasjoner til sommer og sol. Reiselivsbransjen benytter ofte gult i kombinasjon med turkis/lys blått for å formidle sol og hav. Har du noen gang sett en solkrem som ikke har gult i seg?

Blått

Logo til selskapet IfBlått er beroligende, men kan også sammen med rødt eller gult skape oppmerksomhet. De gamle politibilene var røde og blå.

I reklame kan sterk, klar blåfarge assosieres med tilbud, mens blått som går mot turkis og lysere blå, gir en mer harmonisk effekt.

Store firmaer som ønsker å fremstå som trygge og tillitvekkende, benytter ofte mellomblå.

Grønt

Kiwi-reklameGrønt som går mot gult eller eplegrønt, kan benyttes på samme måte som sterk rød og sterk gul. Eplegrønn ligger som nr. 3 på oppmerksomhetsskalaen. Kiwi bruker denne fargen.

Alle varianter av mosegrønn og mellomgrønn benyttes ofte om miljøvennlighet. Dersom man vil at produktet skal framstå slik, bruker man gjerne mosegrønt i kombinasjon med beige eller militærgrønn.

Firmaer som er gode på mørkere grønntoner, finner vi gjerne innen hudpleie, kroppspleie, papirindustrien etc.

Hvitt

Det som ikke er farget, er som regel hvitt og kan oppfattes som klinisk og rent.

Reklame for MacI de siste årene har firmaer som har kombinert store flatere med hvitt og kun små grafiske elementer med f. eks. sort, blitt assosiert med høy grad av designbevissthet. Apple er et eksempel på dette. De benytter nesten kun hvitt med sort eller grå tekst.

Hvitt brukes også innen skjønnhets- og apotekindustrien for å definere designbevissthet.

  • Se hvordan Acne og interiørkjeden Hay bruker hvitt.

Grått

Lys grått kan benyttes på samme måte som hvitt. Den skaper hvile, ro, renhet og oppmerksomhet. Lys grått i kombinasjon med hvitt gir harmoni uten å bruke "utestemme" – som rødt og gult gjør.

Muligheten for at forbrukeren oppfatter budskapet med duse farger som grått, er mye lavere enn om det hadde vært i sterkere farger. Grått er sjelden en hovedfarge, men brukes som en nøytraliserende nyanse sammen med andre, sterkere farger.

Svart

Reklame for klokke. Jente med blikkontakt bak klokka.Svart brukes ofte fordi den blir forbundet med det som er eksklusivt og dyrt. En dagligvarekjede som konkurrerer på pris, vil ikke bruke mye svart. Men om den ønsker å markere seg som eksklusiv, ha høyere priser og kanskje bedre vareutvalg, er det mer aktuelt å bruke denne fargen.

Brunt

Brunt kan forbindes med håndverk og lær. Det er en farge som brukes mye der natur og ekthet spiller en rolle.

Reklame for Coca ColaBrunt med mellomtoner i grønt kan være fine for å gjenspeile miljøsiden ved en vare. Fargen er varm og benyttes ofte i kaffe- og sjokoladeindustrien for å forsterke produktfølelsen på f.eks. forpakninger og i reklame.

Coca Cola bruker mørk brunt sammen med klar rødfarge og har hatt suksess med dette.

Oppgave

  • Hva tenker du om fargebruken i eksemplene nedenfor?

Reklam for Wok fra frukt.no

Reklame fra hyttefabrikken Hedda

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |