Målet
med reklame er å overbevise oss. Her skal vi se litt på hvem som kan få
denne oppgaven.
Idoler og kjendiser
Kjendiser og idoler blir ofte brukt i reklame. Hvis man er flink på
ett område, kan man gjerne brukes til å overbevise oss gjennom reklame.
Overføring av kompetanse kaller vi dette virkemiddelet. Kjendiser
kan være populære personer fra for eksempel TV-programmer.
Reklame for en bank
Er det
slik at de som er flinke til å gå på ski, også er gode på å gi oss råd
om hvilken bank vi bør velge?
Helter
Hvem blir fremstilt som helter i denne reklamen?
Parodi
Det er mulig å lage parodi på reklame også. Se eksemplet nedenfor.
Antihelter
En antihelt er er person som mangler én eller flere egenskaper
helter har. Kanskje er det noen ganger lettere å identifisere seg med antihelten enn helten?
Best i test
«Vitenskapelige tester» kan brukes for å overbevise mottakeren. Har et produkt vunnet en test, kan det naturligvis utnyttes i reklame. «Best i test»
blir dermed et viktig slagord.
«Eksperten»
Det
er mulig å bruke sin stilling i samfunnet som argument når en vil påvirke. Eksempel: «Marta Berg er professor i teologi og mener at leting etter olje utenfor Lofoten ...»
Oppgaver
-
Finn eksempler fra ulike medier
der kjendiser blir brukt for å selge varer eller tjenester.
-
Finn eksempler på at kjendiser
blir brukt i holdningskampanjer.
-
Kan du finne eksempler på at
«Best i test» blir brukt av dem som skal selge varer? Hvem kan stå bak slike tester?
Finn argumenter som taler for å bruke helt vanlige mennesker i reklame.