Mange virkemidler er i bruk i reklame. Nedenfor skal vi se på noen av dem.
Språklige virkemidler
Reklamer og kampanjer bruker det appellative språket bevisst for å påvirke oss via fornuft, følelser, troverdighet og/eller moral og etikk. Målet er å overbevise oss.
Språklige virkemidler er gode hjelpere. Noen eksempler:
-
Humor kan ha stor gjennomslagskraft. Vi får ofte positive følelser for det som er morsomt.
-
Gjentakelse er viktig for at mottakeren for eksempel skal huske navnet på varen eller tjenesten det reklameres for.
-
Selvskryt er svært vanlig. Dette bruker avsender til å overtale oss. Ordklassen adjektiv blir flittig brukt.
-
Utsagnsverb kan brukes til å overbevise oss. Å fastslå er et sterkere uttrykk enn å si.
-
I reklame finnes det som regel mange plussord. Det vil si ord som framhever gode sider ved for eksempel varen eller tjenesten som skal selges.
Argumentasjon
Reklame bruker flere typer argumentasjon. Noen eksempler:
-
Mange liker å være en del av flertallet, og ikke rent få vil være som personer de liker og beundrer.
-
Noen er opptatt av å kjøpe det siste nye, og forfengelighet kan gjøre oss svake for reklame som spiller på det eksklusive.
-
Flere har stor tillit til eksperter og lar seg lett overtale av dem.
-
Får du noe til nedsatt pris, er det nok ofte lettere å handle.
Selgeren kan også argumentere med at varelageret er lite. Det kan få flere til å skynde seg.
Les om retorikk her.
Oppgave
Hvordan argumenterer reklamen nedenfor?
Norsk eller utenlandsk?
Det hender at vi blir mer imponerte over utenlandske ord enn norske. Språkrådet deler ut diplom for godt navnevett til bedrifter og foretak som har valgt gode norske navn på virksomhetene sine.
Slagord
Reklame kan inneholde slagord som er lette å huske. Disse slagordene kan være appellative. Her kommer det noen eksempler:
Oppgaver
-
Finn eksempler på ordspill og slagord som blir brukt i reklamer.
-
Finn et reklameeksempel der gjentakelse blir brukt som virkemiddel.
-
Kan du finne eksempler på reklamer der flertallsargumenter, nyhetsargumenter og fornuftsargumenter blir brukt?
-
Hvorfor er merkevarer så populære? Hva taler for, og hva taler mot å kjøpe slike varer?