Her skal vi se på hvor du møter reklame, hvilke elementer den kan bestå av, hvilke sanser den henvender seg til, og kommunikasjonsprosessen.
Du møter reklame i blant annet TV, radio, aviser, blader, på Internett, på klær, i filmer og på plakater.
Det er mulig å reservere seg mot telefonsalg og adressert reklame. Mottar du mye uønsket e-post, kan det være nyttig å bruke et spamfilter.
Sanser
Reklamen henvender seg til sansene våre. Det kan være syn, hørsel og følelser. Men det er ikke umulig å utfordre luktesansen heller. Her skal du få et eksempel:
- En baker ville selge ferske bakverk til forbipasserende i gata der bakeriet lå. Dette løste han ved å pumpe luft fra nystekte bakverk rett ut i gata. Og resultatet lot ikke vente på seg!
Elementer i reklame
En reklame kan bruke ett eller flere av disse elementene: tekst, bilde(r), grafikk, animasjoner, logo(er), musikk, tale, film, video og lydeffekter.
I en vellykket reklame er det godt samspill mellom de forskjellige elementene som blir brukt. Med det mener vi at avsender når fram til mottaker med budskapet sitt.
Fra sender til mottaker
Nedenfor ser du en skisse av en reklameprosess:
-
En sender har et budskap som skal formidles. Det kan for eksempel være en vare som skal selges, og målet er å få solgt mest mulig av denne.
-
Budskapet blir utformet.
-
Deretter blir det presentert i et medium. Avsender må vurdere hvilke medier det er som henvender seg til målgruppen han/hun vil nå.
-
Mottakeren mottar budskapet.
-
Senderen har nådd sitt mål hvis mottakeren følger oppfordringen i reklamen (effekt).
Cookies/informasjonskapsler
Mye av reklamepåvirkningen du blir utsatt for på datamaskin,
nettbrett og mobiltelefon, blir styrt av informasjonskapsler i nettleserne dine.
Dette er filer som blant annet samler informasjon om nettaktiviteter.
Informasjonskapsler blir deretter blant annet brukt til å gi deg
reklame som passer til det du har vist interesse for.
Oppgaver
-
Finn to reklamer fra sosiale medier, et ukeblad eller en avis. Hvilke elementer består reklamene av?
-
Finner du eksempler på klesreklamer i klassen din? Fortell i så fall om tre slike.
– Nasjonale, senere globalt markedsførte, merkevarer utkonkurrerte etter hvert lokale, ved hjelp av reklamemedia som presse og etter hvert kringkasting, skriver Store norske leksikon. Hvilke merkevarer kjenner du til? Hva vet du om slike varer?
-
Analyser reklamen nedenfor ut fra stikkordene sender, budskap, medium, mottaker og forventet effekt.