Personopplysninger

Humor

Humor kan bety å ha sans for det som er komisk. Humor er også ytringer, framstillinger eller lignende som er preget av humoristisk sans. Det kan for eksempel være vitser, morsomme historier eller hendelser.

Hvordan liker du denne humoren?


Ikke alle ler av det samme. Blant annet vil verdiene våre påvirke hva vi synes er morsomt, og hva vi mener ikke er det.

Hva vi er oppdratt til å le av, kan også bety en god del.

I sammensatte tekster bruker vi både ord og bilder. Tegninger kan få oss til å dra på smilebåndet.

Her ser du eksempler på situasjonskomikk:

 

Illustrasjonsbilder med tema komikk: 1. Et stinkdyr som sprayer seg med deodorant. 2. En katt som titter ut av et veggur. Katten har nok spist ugla. 3. Et befal som hilser på militært vis på en busk. Treet ser ut til å svare.


Feilskriving

Feilskriving kan få oss til å le.

Eksempel:

  • Ved til salgs hos dame som har ligget til tørk på loftet i tre år.

Dobbelt betydning

Ord med dobbelt betydning er et vanlig virkemiddel.

  • – Driver du med sport?
    – Ja, jeg spiller sjakk.
    – Det blir du vel ikke sliten av!
    – Jo, jeg blir helt matt.

Overraskelser

Overraskelser blir ofte brukt i blant annet vitser.

Eksempel:

  • – Jeg vil ikke på skolen i dag, mor!
    – Ta deg sammen, Petter. Husk at du er 65 år og lærer!

Overdriving

Når du overdriver, tar du ekstra hardt i. Dette kan du gjøre i både tekst, tale, film og bilder.

Eksempel:

  • Rydder hun på rommet sitt, må det være noe alvorlig galt med henne. Det er aldeles uhørt at hun kan finne på noe slikt!

Det uventede

Humor handler ofte om det uventede.

Eksempel:

Underdriving

Når du underdriver, uttrykker du deg svakere enn det mange forventer. Dette kan også gjøres på humoristisk vis.

Eksempel:

  • – Er du fornøyd med skoledagen?
    – Ja, det er jeg absolutt. Vi fikk jo være på skolen selv om det bare var 5 grader i klasserommene.

Ironi

Når du bruker ironi, uttrykker du det motsatte av det du mener. Hensikten kan være å gjøre narr av noe, men også å få noen til å le.

Eksempel:

Når leseren vet mer

Det hender at leseren vet mer enn personene som er med i en tekst. I kunsteventyret "Keiserens nye klær" av H. C. Andersen finner du gode eksempler på dette. Her er det mye humor!

Humor i reklame

Humor er et flittig brukt virkemiddel i reklame. Hvordan liker du dette eksemplet?

 

Øving

  Øving
Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |