Humor kan bety å ha sans for det som er komisk. Humor er også ytringer, framstillinger eller lignende som er preget av humoristisk sans. Det kan for eksempel være vitser, morsomme historier eller hendelser.
Hvordan liker du denne humoren?
Ikke alle ler av det samme. Blant annet vil verdiene våre påvirke hva vi synes er morsomt, og hva vi mener ikke er det.
Hva vi er oppdratt til å le av, kan også bety en god del.
I sammensatte tekster bruker vi både ord og bilder. Tegninger kan få oss til å dra på smilebåndet.
Her ser du eksempler på situasjonskomikk:
Feilskriving
Feilskriving kan få oss til å le.
Eksempel:
Dobbelt betydning
Ord med dobbelt betydning er et vanlig virkemiddel.
Overraskelser
Overraskelser blir ofte brukt i blant annet vitser.
Eksempel:
Overdriving
Når du overdriver, tar du ekstra hardt i. Dette kan du gjøre i både tekst, tale, film og bilder.
Eksempel:
Det uventede
Humor handler ofte om det uventede.
Eksempel:
Underdriving
Når du underdriver, uttrykker du deg svakere enn det mange forventer. Dette kan også gjøres på humoristisk vis.
Eksempel:
Ironi
Når du bruker ironi, uttrykker du det motsatte av det du mener. Hensikten kan være å gjøre narr av noe, men også å få noen til å le.
Eksempel:
Når leseren vet mer
Det hender at leseren vet mer enn personene som er med i en tekst. I kunsteventyret "Keiserens nye klær" av H. C. Andersen finner du gode eksempler på dette. Her er det mye humor!
Humor i reklame
Humor er et flittig brukt virkemiddel i reklame. Hvordan liker du dette eksemplet?