Personopplysninger

Vurderingskriterier

Her kommer forslag til vurderingskriterier du kan bruke når du skriver en debattartikkel. De samme kriteriene kan du bruke når du gir selvrespons, elevrespons eller skriver oppsummering av tilbakemeldinger du har fått fra medelev(er) og/eller lærer.

Overskrift

  • Har artikkelen en fengende og informativ overskrift?

Innledning

  • Har debattartikkelen en innledning som sammen med overskriften gir nok informasjon til at leseren kan forstå hva teksten handler om?

Hoveddel

  • Er det aktuelt å tilbakevise påstander andre har kommet med?

  • Er argumentene holdbare?

  • Drøfter forfatteren en påstand?

  • Kommer de viktigste argumentene først?

  • Bruker forfatteren flere typer argumenter?

  • Har momentene som er tatt med, noe med saken å gjøre?

Avslutning

Språk

  • Bruker forfatteren ord og uttrykk som binder teksten godt sammen?

  • En debattartikkel kan være saklig og drøftende, men forfatteren kan også være subjektiv, appellativ og vise temperament og engasjement.

  • Bruker forfatteren ord og uttrykk som mottakeren forstår, og som tjener saken?

Selvstendighet

  • Bruker forfatteren kilder på riktig måte?

  • Viser forfatteren evne til å tenke selv, reflektere og vurdere?

Rettskriving

  • Har teksten god rettskriving?

  • Kan du finne systemfeil (flere feil av samme type)?

Tegnsetting

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |