Skriveprosesser som er godt gjennomført, kan hjelpe deg og andre til å bli flinkere til å skrive.
Tilbakemeldinger fra mange elever i Globalskolen forteller at skriveprosesser er arbeidskrevende, men samtidig noe av det de lærer mest av.
Globalskole-elever, som i skriveprosesser ofte er delt inn i grupper på to og to, skriver sine egne tekster.
I tillegg gir de hverandre skriftlige tilbakemeldinger.
Læreren gir også underveisvurderinger, og både elever og lærer bruker de samme vurderingskriteriene.
Vurdering for læring
Et kompetansemål etter 7. trinn i læreplanen i norsk:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gi tilbakemelding på medelevers tekster ut fra kriterier og bruke tilbakemeldinger i bearbeiding av egne tekster.
Vurdering for læring er all vurdering som blir gitt underveis i opplæringen, og som bidrar til å fremme læring.
Dine forutsetninger for å lære kan styrkes dersom du
-
forstår hva du skal lære og hva som er forventet av deg
-
får tilbakemeldinger som forteller om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen
-
får råd om hvordan du kan forbedre deg
-
er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere egne arbeider og utvikling
Kilde: Utdanningsdirektoratet