Personopplysninger

Prosessorientert skriving

Skriveprosesser som er godt gjennomført, kan hjelpe deg og andre til å bli flinkere til å skrive.

Tilbakemeldinger fra mange elever i Globalskolen forteller at skriveprosesser er arbeidskrevende, men samtidig noe av det de lærer mest av.

Globalskole-elever, som i skriveprosesser ofte er delt inn i grupper på to og to, skriver sine egne tekster. I tillegg gir de hverandre skriftlige tilbakemeldinger.

Læreren gir også underveisvurderinger, og både elever og lærer bruker de samme vurderingskriteriene.

Skriveprosesser kan hjelpe deg og andre til å bli flinkere til å skrive.

Vurdering for læring

Et kompetansemål etter 7. trinn i læreplanen i norsk:

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gi tilbakemelding på medelevers tekster ut fra kriterier og bruke tilbakemeldinger i bearbeiding av egne tekster.

Vurdering for læring er all vurdering som blir gitt underveis i opplæringen, og som bidrar til å fremme læring.

Dine forutsetninger for å lære kan styrkes dersom du

  1. forstår hva du skal lære og hva som er forventet av deg

  2. får tilbakemeldinger som forteller om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen

  3. får råd om hvordan du kan forbedre deg

  4. er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere egne arbeider og utvikling

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Bilde av to gutter som samarbeider

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |