Personopplysninger

Eksempeltekst

I eksempelteksten nedenfor velger forfatteren å varsle konklusjonen i innledninga. Informasjonen som er lagt inn i teksten, er et viktig grunnlag for drøftinga.

Unge menn bør kunne få lappen før de er 23 år

Unge menn er langt mer utsatte for å skade seg selv og andre i trafikken enn unge jenter. – Unge menn har umodne hjerner, sier trafikkforsker Dagfinn Moe. Det er likevel for drastisk å nekte gutter lappen før de er 23 år, slik Moe antyder. Det finnes andre tiltak som kan bidra til å nå målet om færre ungdomsulykker i trafikken.

Feil, fart og rus

Fakta hentet fra Plan for tiltak mot ungdomsulykker (Statens vegvesen, 2009) viser at unge førere oftere enn andre aldersgrupper er utsatt for alvorlige personskader i trafikken. Flest ulykker skjer i helger. Høy fart er ofte en medvirkende årsak, rus er en annen. Noen kjøretøy er gamle og har dårlig beskyttelse, og i tillegg bruker ikke alle ungdommer bilbelte.

Tall hentet fra 2008 viser stor forskjell på unge menn og unge kvinner i trafikken. Av 67 ungdommer som omkom i trafikkulykker dette året, var 52 gutter og 15 jenter. I tillegg var seks av de femten omkomne jentene passasjerer.

Ungdomshjernen

Dagfinn Moe har sett nærmere på hvordan ungdomshjernen er i endring. Han konkluderer med at unge menn har problemer med å vurdere risiko og tenke over konsekvenser (NRK, 2010). Frontlappen i hjernen styrer vurdering av risiko og konsekvenser, og den er ikke moden før i 25-årsalderen.

Vente på lappen?

Både fakta om trafikkulykker og forskningen Moe viser til, kan brukes som argumenter for at unge menn bør vente med å få lappen. Uten førerkort vil en ikke kunne kjøre bil, og det ville ha ført til færre trafikkulykker. Det finnes neppe noe som er viktigere enn å ta vare på liv og helse i trafikken. Å ha førerkort er heller ingen menneskerettighet. Det må en kvalifisere seg til for å få, og veien til å miste lappen kan være kort hvis en bryter trafikkreglene.

Likestilling

Tallene ovenfor kan også brukes som argument for at jenter bør kunne få lappen tidligere enn gutter. I likestillings- og diskrimineringsloven § 6 står det imidlertid at diskriminering på grunn av kjønn er forbudt. Stortinget må trolig vedta et unntak fra loven om det skal være slik at jenter kan få lappen når de er 18 år, mens gutter må vente fem år ekstra. Det er neppe noe politisk parti som vil foreslå noe slikt.

Ikke alle gutter er like

Det er heller ikke slik at alle unge menn er like bøllete i trafikken. Pål Ulleberg, som arbeider ved Transportøkonomisk institutt, beskriver seks forskjellige førertyper: de hensynsfulle, sosiale avvikere, de engstelige, de spenningssøkende som er hensynsfulle, de aggressive og de tilpasningsdyktige, men egoistiske. Det enkleste ville være å nekte alle førerkort før de er 23 år, men det er neppe rettferdig. Noen unge menn forårsaker nemlig flere og mer alvorlige ulykker enn andre.

Alternative tiltak

At ungdom oftere enn eldre trafikanter er utsatt for ulykker, kan også henge sammen med manglende erfaring og for liten forståelse av risiko i trafikken.
Manglende erfaring kan begrunne grundigere opplæring av nye bilførere. Kanskje bør førerkortet ha begrensninger den første tiden. Et tiltak kan være å nekte ungdom å kjøre på tidspunkt der det skjer flest ulykker, og problemet med for høy fart kan delvis løses ved å montere fartssperrer på biler ungdom har lov til å kjøre. Det kan altså være gode grunner til å utstede førerkort med innlagt prøvetid. Vilkåret for å få ha førerkort bør være at ungdom dokumenterer at de har de holdningene og de ferdighetene som trengs i trafikken.

Trygg trafikk

Målet er trygg trafikk for alle. Min konklusjon er at det vil være uheldig å ha forskjellige førerkortregler for gutter og jenter. De samme reglene må gjelde for alle, men en prøvetid for dem som har nytt førerkort, er et godt tiltak. I denne perioden må myndighetene sette inn tiltak som de vet virker.

Så kan vi spørre oss om det hadde blitt tryggere på veiene om unge menn oftere enn nå hadde overlatt rattet til unge kvinner.

Arne Heimestøl
 

Kilder:

Ukjent. Økning i antall ungdomsulykker. 02.01.2009. Lastet ned 14.10.2020 fra https://www.banett.no/nyheter/article212683.ece

Ukjent. – Menn bør få lappen når de er 23. 02.09.2010. Lastet ned 14.10.2020 fra
https://www.nrk.no/norge/_-menn-bor-fa-lappen-nar-de-er-23-1.7274588

Statens vegvesen. Plan for tiltak mot ungdomsulykker. 22.09.2009. Lastet ned 14.10.2020 fra https://www.vegvesen.no/_attachment/114330

Stortinget. Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven). 01.01.2020. Lastet ned 14.10.2020 frå https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51/KAPITTEL_2#%C2%A79    

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |