Det er
noen kjennetegn som går igjen i mange eventyr.
Ubestemt
tid
Eventyrene er ikke knyttet til noen bestemt tid.
Eksempel på
innledning:
Ubestemt sted
Eventyrene er ikke knyttet til noe bestemt sted.
Eksempler på
uttrykk:
Personene
Det er som regel få personer som er med i handlingen. De er gjerne snille eller slemme, unge eller gamle, kloke eller dumme,
vakre eller stygge. Ofte kan de samme personene gå igjen i flere
eventyr.
Eksempler på dette er Per, Pål og Espen Askeladd.
Som personer er Per og Pål like.
Andre vesen
Dyr, fugler og planter kan ha menneskelige egenskaper. Ofte møter
vi overnaturlige vesener som troll. I
Kvifor bjørnen er stubbrumpa møter du en bjørn og en rev. Begge
kan snakke.
Helten eller
heltinna
Det er bare én helt eller heltinne i hvert eventyr. Han eller hun
blir ofte utsatt for én eller flere prøvelser. Se hvordan dette skjer i
Askeladden og de gode hjelperne.
Magiske tall
Tallene 3, 7, 9 og 12 er magiske tall i eventyrsjangeren. Eksempler:
Gjentakelser
Handlinga gjentar seg ofte i eventyr. Dette gjør at de er lette å
huske og gjenfortelle. I
De
tre bukkene Bruse gjentar handlingen seg tre ganger.
Reise
Ofte må helten og andre personer legge ut på en reise for å nå et
mål. I
Prinsessa som ingen kunne målbinde legger tre brødre ut på en
reise der målet er å vinne prinsessa og få halve kongeriket.
Hjelp
I
Prinsessa som ingen kunne målbinde finner Askeladden sju ting
han får bruk for når han skal møte prinsessa.
Gode hjelpere
Helten er snill, gir ofte hjelp og får hjelp tilbake. Se hvordan dette
skjer i
Askeladden og de gode hjelperne.
Kamp
I flere eventyr møter vi konflikter og kamp. Den største
Bukken Bruse tar et oppgjør med trollet
De
tre bukkene Bruse møter på brua.
Faste uttrykk
Noen uttrykk brukes flittig i eventyr. Dette kan være uttrykk som
innleder og avslutter eventyrene, men også andre. Eksempler:
Moral
Eventyrene har ofte en moral vi kan lære noe av. Det gode får sin
lønn og det onde sin straff.
Slutten
Mange eventyr bruker faste avslutningsuttrykk. Eksempler:
-
Så levde de lykkelig alle sine
dager.
-
Snipp, snapp, snute, så er eventyret
ute.
Muntlig språk
Språket i eventyrene er preget av dagligtalen. Du finner med andre
ord mange
replikker i slike tekster.
Th. Kittelsen: Askeladdens eventyr, 1900.
Nasjonalbiblioteket