Personopplysninger

Å utforske

Å utforske innebærer blant annet å undersøke, analysere, tolke, resonnere, drøfte (granske fra forskjellige siderog å diskutere.

Du kan skrive når du innhenter, vurderer, bearbeider og presenterer informasjon. Stikkord, sammendrag og presentasjon av fagstoff, hypoteser og undersøkelser hører naturlig med når du arbeider med skolefag.

Skrive for å lære og formidle

Å kunne vurdere både egne og andres tekster ut fra kriterier er en viktig ferdighet. Skriving klargjør tanker, erfaringer og meninger og er en hjelp til å tolke, argumentere og kommunisere.

Du kan altså skrive for å strukturere tankene dine, for å lære og for å undervise andre.

Tekstbindingsord

  • Du kan markere årsak og virkning med ord som derfor, fordi, altså og på grunn av.

  • Motsetninger kan du vise med ord som men, derimot, til tross for, likevel, selv om.

  • Ordene om, hvis, når og dersom kan markere betingelser.

Saktekster

Fagartikler og rapporter fra naturfaglige eller samfunnsfaglige arbeid kan være eksempler på utforskende saktekster.

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |