Å utforske innebærer blant annet å undersøke, analysere, tolke, resonnere, drøfte (granske fra forskjellige sider) og å diskutere.
Du kan skrive når du innhenter, vurderer, bearbeider og presenterer informasjon. Stikkord, sammendrag og presentasjon av fagstoff, hypoteser og undersøkelser hører naturlig med når du arbeider med skolefag.
Skrive for å lære og formidle
Å kunne vurdere både egne og andres tekster ut fra kriterier er en viktig ferdighet. Skriving klargjør tanker, erfaringer og meninger og er en hjelp til å tolke, argumentere og kommunisere.
Du kan altså skrive for å strukturere tankene dine, for å lære og for å undervise andre.
Tekstbindingsord
-
Du kan markere årsak og virkning med ord som derfor, fordi, altså og på grunn av.
-
Motsetninger kan du vise med ord som men, derimot, til tross for, likevel, selv om.
-
Ordene om, hvis, når og dersom kan markere betingelser.
Saktekster
Fagartikler og rapporter fra naturfaglige eller samfunnsfaglige arbeid kan være eksempler på utforskende saktekster.