Personopplysninger

Setningsledd og analyse

Setningsledd er ledd vi trenger for å bygge setninger. Når vi analyserer setninger, finner vi ut hvilken funksjon/oppgave ord, fraser eller leddsetninger har i sammenhengen.

Bilde av sulten hundEgenskaper

Ord, fraser eller leddsetninger som er et ledd i en setning, har disse egenskapene:

  • Vi kan flytte leddene samlet til en annen plass i setningen uten at den blir ugrammatisk.

  • Vi kan bytte ut ledd med erstatningsord.

Eksempler:

Ledd 1 Ledd 2 Ledd 3
Den flotte hunden liker kjøttbein.
Kjøttbein liker den flotte hunden.
Liker den flotte hunden kjøttbein?

Erstatningsord

Her ser du at vi kan bytte ut et ledd med et erstatningsord:

Ledd 1 Ledd 2 Ledd 3
Den flotte hunden liker kjøttbein.
Han liker kjøttbein.

Analyse

Å analysere kan bety å finne ut hvilke setningsledd en ytring eller en setning er bygd opp av.

Petter gir Anne en ball.Eksempel på analyse av en fortellende helsetning:

Petter ga Janne en ball:

  • Først leter vi etter det bøyde verbet i setningen. Her er det verbet ga.

    Verbalet er ordet ga.

  • Deretter ser vi etter subjekt. Vi spør med hvem eller hva + verbalet. Altså: Hvem eller hva ga?

    Subjektet her er ordet Petter.

  • Vi undersøker om setningen har et direkte objekt. Slik spør vi:  Hvem eller hva + verbal + subjekt? Altså: Hvem eller hva ga Petter?

    En ball
    er direkte objekt.

  • Denne setningen inneholder også et indirekte objekt. Slik kan vi spørre for å finne det: Til hvem + verbal + subjekt + direkte objekt. Altså: Til hvem ga Petter en ball?

    Janne er  indirekte objekt

Slik ser den ferdige analysen ut:

Subjekt Verbal Indirekte objekt Direkte objekt
Petter ga Janne en ball

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |